Počasí


Jak si nebrat nic osobně

Napsala: Nikola Šmorancová

Datum: 27. září 2010

Sráží Vás k zemi neustálé sebeobviňování? Zabýváte se často tím, co si o vás myslí ostatní? Užírá vás pocit viny? Pak patříte do skupiny lidí, která si neustále něco bere osobně a vztahuje si veškeré špatné pocity a negativní emoce na sebe. Proč se tak často cítíme špatně? Protože si spoustu věcí, které s nás ani netýkají, vztahujeme na vlastní osobu a žijeme tak, jako by se nás daný problém týkal a byl naší součástí.

Proč si tolik bereme osobně?

Náš mozek má funkci neustále vyhledávat a srovnávat informace, které má v sobě uložené. Samozřejmě ideálním lákadlem pro hlavu je vyhledávat takové emoce, na které jsme přecitlivělí, a tudíž s naší psychikou více zahýbou. Týká se to především negativních situací, u kterých jsme v nedávné době nebo i kdysi dávno prožili stres, nenávist, žárlivost smutek či zlost. Vztahovačnost je tedy doménou nejednoho člověka, ale většiny lidí na této zemi. Přecitlivělost na okolí je dána zkušenostmi a prožitými negativními situacemi, kterých se samozřejmě chceme co nejvíce vyvarovat. Emocionální chování nám to někdy nedovolí.

Jak se bránit vztahovačnosti?

Jak si nebrat věci osobně je více než jednoduché, prostě to přestanete dělat. Je to jistá zkouška sebereflexe, která občas samozřejmě nevyjde, ale vždycky to můžete zkoušet znovu a znovu. Za zkoušku nic nedáte. Budete to trénovat do té doby, dokud to váš mozek nepochopí. Počítejte s tím, že to občas nezvládnete, emoce jsou mnohdy silnějším soupeřem, než si dovedete představit a lehce vás položí na lopatky.

Pokud se ovšem nevzdáte, sklizené ovoce bude o to sladší. Není nad ten pocit, kdy se kolem vás děje nějaká křivda a vy ji přejdete s naprostou vyrovnaností a pocitem klidu. Tím samozřejmě nechci říci, abyste zůstali lhostejní a nechali si všechny věci líbit. Berte je však tak, jak jsou bez zbytečných emocí, které vás nervují a nepřinášejí nic dobrého.

Jak trénovat sebedůvěru?

Ideálním tréninkem jsou představy. Chcete-li si sebekontrolu více natrénovat, vytvořte si v mysli situaci, která se například již stala a rozčílila vás k nepříčetnosti. Pokuste se na situaci podívat z jiného pohledu a přijměte ji s klidem a pocitem vyrovnanosti. Tímto nechceme potlačovat vztek, ale snažíme se řešit životní situace jinak a s nadhledem. Nic nestojí za nervování se a neklid v duši. Budete se cítit o to lépe, protože ustojíte sami své chování a chování druhých. Existují lidé, kteří profitují z nervů druhých lidí, pokouší se je výtkami a narážkami dostat na kolena. Nenechte se proto vykolejit a zůstaňte klidní a vyrovnaní. Ze zkoušení se stane časem návyk, který je doslova k nezaplacení. Ušetří vám spoustu starostí a výčitek svědomí, které jsou velmi často zbytečné.

Zde je několik rad, které vám pomohou si nebrat nic osobně:

  1. Kritiku druhých přijímejte s nadhledem – pokud vás někdo neoprávněně kritizuje, pravděpodobně sám bojuje se svými problémy a řeší je přes vás a váš vztek.
  2. Berte vše s rezervou – lidé často jednají pod náporem emocí a slovy dokážou ublížit, nenechte je vyhrát.
  3. Nevytvářejte si žádné domněnky, protože i ty mohou být chybné a zbytečně vás zraňují. Každý vidí svět trochu jinak, i vy.
  4. Každý má svoji pravdu a tak to respektujte.
  5. Berte vypjaté situace jako trénink sebeovládání – vše co se kolem vás děje má význam, a má vás to někam posunout.
  6. Soupeře odzbrojíte dobrou náladou – ukažte lidem, že život lze žít i jinak.
  7. Zůstaňte vždy sami sebou a nehrajte si na tvrďáky, pokud to nemáte v povaze. Jedině tehdy, když budete sami sebou, budete nejsilnější. Sami sebe přeci znáte nejlépe a umíte také rychleji reagovat, i když se vám to nemusí zdát. Nasazovat si různé masky stojí mnoho energie.

Občasný vztek není na škodu

Odborníci tvrdí, že občasný vztek a křik není na škodu, dokonce pomáhá naší psychice překonat jisté napětí, které v každém z nás občas vězí. Všeho ale s mírou. Lidé s temperamentem cholerika to mají samozřejmě o něco těžší, ale i tak se dá sebereflexe dobře zvládnout. Vše závisí na vůli každého jedince, která je pro pokrok důležitá a nepostradatelná.

Další zajímavé články: „Jak na žárlivost

Životní poradna
Všechna práva vyhrazena © 2010-2015 Nikola Šraibová, Michaela Lišková

Copyright | Zajímavé odkazy | Nikola Šraibová - kouč, Šťastná žena, Results Coaching System, Executive coach – Marylin Atkinson