Počasí


Pozitivní myšlení - cesta k úspěchu - část 1.

Napsala: Nikola Šmorancová

Datum: 4. dubna 2011

„Vaše podvědomá mysl neumí rozlišovat mezi skutečností a myšlenkami či představami, které si ve své imaginaci vytváříte. Následkem toho je vše, co si představujete, přijímáno vaší myslí jako pravda a nakonec se to stane skutečností.“

(Richard Webster, Síla představivosti)

Když jde mysl proti nám

Naše představivost je neuvěřitelný nástroj. Mnoho z nás si to ale neuvědomuje a používá ji spíše proti sobě. Člověk vytváří v průměru 50 až 60 tisíc myšlenek denně. Představte si to neuvěřitelné kvantum informací, které nás ovlivňuje prakticky každou vteřinu. Zvládnout ovládat svoji mysl se po takové smršti informací stává pro některé bludiště, ze kterého nedokážou najít cestu ven. Následkem je produkce negativních myšlenek a emocí, které dokážou velmi znepříjemnit život.

„Tyto negativní obrazy jsou natolik mocné, že mohou vytvářet stres, napětí a dokonce vyvolat nemoc.“

Proč je naše funkce vizualizace omezená?

Jako malé děti jste to uměli dokonale. Do myšlení vám ještě nezasahovala tolik logika nebo názory ostatních. Jako děti jste žili přítomností, reagovali pouze na emoce (radost, vztek, lásku, nenávist..). Vše vám přišlo přirozené. S přibývajícím věkem, učením se, odposloucháváním názorů ostatních se situace začala měnit. Jako by vám rostl v hlavě „parazit“, který má tendenci vše kolem vás komentovat a posuzovat. Začali jste si vymýšlet příběhy, zkoumat vzpomínky, hodnotit, co je dobré a co špatné, pěkné či ošklivé. Začali také přemýšlet o tom, co si o vás myslí ostatní. Abyste se vyhnuli trestu nebo pomluvě, naučili jste se předstírat, že jste někým, kým nejste.

Jak vidíte, život se vám změnil k nepoznání a mysl s vámi začala hrát někdy i velmi nepříjemnou hru. Mnohým z vás došlo, že vlastně nejste těmi, kterými byste měli být – že není dobré být sám sebou. Nejste dost dobří, protože nejste dokonalý, tak jak si vás okolní svět přeje mít. Říkám vám to něco? Pak čtěte dále…

Pozitivní myšlení - jak pracovat s myšlenkami efektivně?

O mozku a představivosti bych mohla psát desítky článků. Chci vám, však poskytnou alespoň stručný a praktický návod, který můžete využívat všichni bez výjimky. Někomu to půjde rychleji, protože má skvěle vyvinutou vizuální složku, někomu pomaleji, protože může být spíše auditivní (posluchačský) typ. Pokud však budete trénovat, půjde vám to po několika dnech tréninku dobře.

Cílem je natrénovat tvůrčí vizualizaci, se kterou můžete proměnit svůj život během několika minut k lepšímu. Chce to ale jistou dávku trpělivosti, pokud vám to tedy nepůjde okamžitě, nevěste hlavu – je to zcela normální.

Vizualizace je proces představování si všeho možného po čem toužíte, až do doby, kdy se to stane skutečností, postupujte následovně:

  1. Jaký je váš cíl – co je předmětem vaší touhy? Specifikujte si vaše přání do nejmenšího detailu. Cílem je, aby váš mozek začal pracovat přesně podle toho, jak potřebujete vy – tedy nenechat se ovládat vaší myslí.
  2. Je toto přání pro vás reálné? Pokud ne, specifikujte si jej do formy, kterou vaše mysl přijme. Poslouchejte své tělo – je mu to příjemné nebo cítíte nepříjemné mrazení v oblasti břicha?
  3. Dodejte vaší myšlence pocity a emoce – čím intenzivnější budou, tím se celý proces urychlí. Využívejte například vašich smyslů (chuť, čich, hmat..)
  4. Myslete na výsledek, jehož chcete dosáhnout – odpovídá stále představě, po které toužíte?
  5. Opakujte – je důležité, abyste se na své představy zaměřovali i několikrát za den, čím více se jim budete vědomě věnovat, tím dříve dosáhnete vašeho výsledku.

Jak natrénovat vizualizaci?

Dle profesionálů používající tvůrčí vizualizaci každý den je dobré si zprvu vyzkoušet, jak by měly vaše představy fungovat. Pozorujete-li, že jste se při své vizualizaci necítili zrovna nejlépe, patrně si potřebujete osvojit, jak na to.

Pokud s vaší představivostí začínáte, nacvičte si ji nejlépe na člověku, kterého dobře znáte. Může to být váš přítel, přítelkyně, kamarád, známí nebo kdokoliv jiný. Představte si, že spolu prožíváte nějakou situaci, při které pociťujete příjemné emoce. Můžete to být například situace, kdy jste poprvé potkali svého partnera a zamilovali jste se - prociťujte pečlivě každou situaci, kterou vám vaše mysl poskytuje. Vaše tělo by mělo na tuto situaci nějak reagovat (zrychlený tep, mrazení, pocit radosti…), pokud se tak děje, splnili jste první a zásadní podmínku k efektivní tvůrčí představivosti.

Přečtěte si také další díl článku: „ Pozitivní myšlení - cesta k úspěchu - část 2.

Další zajímavé články: „ Stop manipulaci!

Životní poradna
Všechna práva vyhrazena © 2010-2015 Nikola Šraibová, Michaela Lišková

Copyright | Zajímavé odkazy | Nikola Šraibová - kouč, Šťastná žena, Results Coaching System, Executive coach – Marylin Atkinson